Den här sidan skapades i Projekt Digital Handels – och mötesplats i Västra Mälardalen med stöd av Region Västmanland.
Coachernas bästa tips
Det finns enkla saker som kan förhöja ditt varumärke och din profilering i sociala medier.
Här kommer några enkla tips från våra egna marknadsföringscoacher – Jens och Tobias.
- Skapa rutiner kring dina sociala medier. Avsätt en särskild tid i veckan för detta, det är ett jobb som allt annat. Förlita dig inte på inspiration och feeling.
- Försök skapa regelbundenhet i dina inlägg.
- Skapa flera inlägg åt gången så minskar du ställtiden och sparar tid. Du kan tidsinställa inläggen eller spara dem för att sprida i lagom frekvens.
- Variera dina inlägg! Varva inlägg om produktutbud med inlägg om spännande fakta eller kunskap med koppling till dina produkter, eller inlägg som har med årstid/högtider att göra.
- Allt måste inte vara så avancerat. Hitta en nivå som passar dig!
- Svårt med bilder? Kolla in bildbanker som Pixabay. Dina leverantörer kan också ha snygga bilder du kan använda.
- Om du tar egna bilder, variera gärna miljön/bakgrunden. Kan någon hålla i produkten? Använda den? Kan du ta en annan bakgrund? Utomhus? Lägga till enkel rekvisita?
- Se på goda exempel och inspireras! Kika runt hos andra företag och få uppslag.
- Ha kul och våga testa nya saker!
Sociala medier
Många använder idag sociala medier som ett sätt att få kontakt med kunder. Ibland kan till och med en företagsprofil i sociala medier ersätta en egen hemsida.
-
3 tips för sociala medier
Här kommer tre tips från Småföretagarna på vad man kan tänka på när man ska börja använda sociala medier i sin kommunikation.
-
8 tips för marknadsföring
Här kommer 8 tips för vad man kan tänka på när man ska börja marknadsföra genom sociala medier.
-
Så bygger du en strategi
Tips om hur du bygger en strategi för sociala medier från Alexandra Bylund som driver Social Media Manager TV.
Marknadsföring på sociala medier
Det finns ett flertal olika sätt att använda sociala medier som marknadsföringskanal. Här är några exempel.
-
Facebook
3 snabba videotips om hur man använder Facebook som marknadsföringskanal.
-
Linkedin
Videotips på hur man kan jobba med LinkedIn för att marknadsföra sitt företag.
-
Instagram
Instagram är mest förknippat med bilder men kan också användas i reklamsyfte. Här får du höra hur.
Text och bilder i sociala medier
Att använda bilder i sin marknadsföring kan vara en djungel. Det finns mycket att tänka på. Både när det käller bildkvalitet, motiv och rättigheter. Att skriva texter kan också vara en utmaning.
-
Bilder i Sociala medier
-
Texter i sociala medier
5 tips på hur du skriver bättre texter i sociala medier.
Handelstrender
Att sia om framtiden är inte lätt. Här är några exempel där forskare och experter på handel tittar i spåkulan och pratar om goda exempel.
-
E-handel
E-handelns andel av detaljhandeln ökar hela tiden. 2018 stod e-handeln för 11 % av försäljningen. Under pandemin ökade andelen ytterligare. Hur kommer det att se ut år 2030? Kan fysiska butiker dra nytta av den digitala utvecklingen och i sådana fall hur? I den här rapporten från Svensk Handel 2019 finner du intressant läsning om digitalisering och framtiden för den fysiska butiken:
-
Framtidens shopping
The Economist diskuterar framtidens shopping. Hur handlade vi förr? Vad händer i Kina? Hur har pandemin påverkat den digitala utvecklingen? Hur kan sociala media och e-handel kombineras?
-
Vad är ditt Varför?
Fråga inte vad dina kunder vill att du ska vara, fråga istället vad som är din drivkraft, och bygg varumärket utifrån det. Här håller varumärkes- och managementgurun Simon Sinek håller en inspirerande föreläsning om övertygelsens avgörande betydelse: ”Start with why – how great leaders inspire action”.
-
Handelstrender
Retail Economics presenterar handelstrenderna 2022:
-
Mer om framtidens handel
Kilian Wagner, som grundat det framgångsrika glasögonvarumärket VIU, siar om handelns framtid och om kombinationen fysisk och digital:
-
Lyxvarumärken i en ny tid
En tur bland exklusiva butiker i Paris, bland annat på anrika modevaruhuset La Samaritaine i Paris som öppnar efter renovering mitt under pandemin. Hur jobbar lyxvarumärkena i en ny tid, hur att attrahera generation Z? Hur viktigt är det för ett företag att ha ett syfte idag?
-
Vad betyder cirkularitet?
Miljökrisen är framtidens stora utmaning. Vi förbrukar alldeles för mycket resurser – med katastrofala följder. Hur kan vi bli bättre på att reparera, återanvända, och återvinna resurser. Allt fler företag säger sig vilja bli cirkulära. Vad betyder cirkularitet?
-
Framgång genom hållbarhet
Allt fler konsumenter agerar etiskt och försöker hålla nere sin konsumtion. Här är ett porträtt av Patagonia – ett företag som blivit framgångsrikt på grund av sina värden och sin vilja att aktivt bidra till omställningen till ett hållbart samhälle.
Varumärke
Att bygga ett starkt varumärke kan vara skillnaden mellan flopp och framgång. Hur vill du uppfattas och kan du styra det?
Vad är egentligen ett varumärke och vad innebär det att bygga varumärke. Här är en förklaring på fyra minuter av Marty Neumeier.