Sök

Lokal + digital = framgång

För att hjälpa lokala näringsidkare att utnyttja digitala möjligheter driver Västra Mälardalen i Samverkan projektet Digital handels- och mötesplats i Västra Mälardalen. Projektet består av två delar: en lokal, digital handelsplats samt utbildningar inom digital marknadsföring och försäljning. Projektet finansieras bland annat av medel från Region Västmanland och pågår till september 2022.


Det här erbjuder vi nu dig som medlem i Västra Mälardalen Handel:

  1. Jens och Tobias från projektet hör av sig till dig och andra handlare för att kartlägga den digitala vanan i Västra Mälardalen.
  2. Individuell rådgivning med tips på hur du själv kan utnyttja dagens digitala möjligheter.
  3. Den 5 april blir du och alla andra butiker och serviceföretag bjudna på inspirations- och informationskväll på Forum i Köping. Du får se den digitala handelssidan och möjligheterna kring den!
    (Boka in datumet 5 april! Mer information kommer.)

Under de senaste åren har den digitala utvecklingen accelererat.
Pandemin har skyndat på e-handelns tillväxt rejält. Men det är inte bara våra konsumtionsmönster som har förändrats, utan även våra resvanor och sättet vi arbetar på. Under pandemin har det så kallade hybridkontoret fått sitt genombrott: att vi kombinerar arbete på kontoret med arbete hemifrån.

Människor tillbringar kort sagt mer tid där de bor.
Det här är en utveckling som inte bara gynnar näthandeln utan också den lokala handeln. Forskaren Jonas Colliander, vid Handelshögskolan i Stockholm, tror att både näthandeln och den lokala shoppingen kommer att fortsätta öka. Han tror också att den lokala produktionen kommer att växa, då klimatkrisen innebär att allt fler väljer att handla hållbart.

Västra Mälardalen i Samverkan tror stenhårt på våra lokala handlare.
Vi är övertygade om att handeln i Västra Mälardalen står inför en renässans. Samtidigt gäller det att ta vara på de möjligheter som uppstår här och nu i och med digitaliseringen och det ständigt ökande intresset för att handla lokalt och för att handla hållbart. För att hjälpa våra lokala handlare, restauranger, caféer och andra näringsidkare att bli vinnare i en tid som både är digital och lokal är vi just nu i full färd med att utveckla en lokal handelsplats på nätet för alla näringsidkare i Västra Mälardalen. Dessutom erbjuder vi individuell hjälp hur ni kan använda sociala media och andra digitala redskap för att bygga varumärke och öka försäljningen.

Kombinationen av lokal och digital handel är en framgångsfaktor.
Som vi ser det är den fysiska mötesplatsen är perfekt för att skapa starka varumärkesupplevelser och att arbeta med service för att skapa merförsäljning och lojalitet. Nätet är perfekt för att inspirera, bygga varumärkeskännedom, upprätthålla kundkontakter, och för att nå nya kunder.

Projektet gör en enkätundersökning för att ta tempen på den digitala vanan bland Västra Mälardalens näringsidkare.
Därefter erbjuds individuell handledning och rådgivning som är kostnadsfri för butiker som är medlemmar i Västra Mälardalen Handel. I april lanseras e-handelsplatsen.

 

 

 

Relaterade artiklar

VM-handel

Besök Västra Mälardalens handelsplats på nätet...

Uppstart av digital handelsplats i mål – resan för vmhandel.se har bara börjat!

ViS har nu avslutat det projekt som gick ut på att starta upp en gemensam digital handelsplats för butiker i Västra Mälardalen. Projektet, som fick...

Västra Mälardalens nya nätvaruhus

Välkommen att besöka vmhandel.se – Västra Mälardalens nya Nätvaruhus.  ...

Digitala tips för butiker och serviceföretag i Västra Mälardalen

Den här sidan skapades i Projekt Digital Handels – och mötesplats i Västra Mälardalen med stöd av Region Västmanland.  Coachernas bästa tips Det finns...

Hej du som driver butik i Västra Mälardalen!

Lokal + digital = Framgång Den 5 april är butiker och serviceföretag välkomna på inspirations- och informationskväll om Västra Mälardalens nya...

Projekt Digital handels- och mötesplats i VM

Goda nyheter! ViS har ansökt om projektmedel för att öka den digitala mognaden samt skapa en digital handels- och mötesplats i Västra Mälardalen...

Handla lokalt till jul

Maria Jöransson äger klädbutiken Pops i Arboga. Så här har hennes verksamhet påverkats av pandemin: ”Till en början var det kaos, men sen vågade sig...

Det tredje dialogmötet hade fokus på digital marknadsföring

Under dagens dialogmöte berättade Fredrik Hallberg och Therese Ericsson om digital marknadsföring. De delade med sig av kunskap från två olika...

Digitalisera din verksamhet?

Vi har samlat föreläsningar om hur du kan digitalisera din verksamhet. Här kan du vässa dina kunskaper inom exempelvis: Google, Facebook och...
Ladda fler