Västra Mälardalen Handel i samarbete med Västra Mälardalen i Samverkan, har anlitat varumärkesstrategen och skribenten Jens Soneryd för att hjälpa butiker, restauranger, och andra aktörer i trakten att utveckla redskap för att stärka sina varumärken. Projektet pågår under 2025 och 2026.
Det här är ett varumärkesarbete som genomförs i betydligt snabbare takt än vanligt. Resultatet kan beskrivas lite som en prototyp, eller en skiss, som sedan kan utvecklas vidare. Varje projekt inleds med ett samtal som innehåller frågor som ”Vad vill jag med min verksamhet?” och ”Vilken upplevelse vill jag ge människorna som kommer till min butik?”. Baserat på samtalet gör Jens vad han kallar en ”diagnos” av verksamheten. Därefter följer ett antal rekommendationer. Ambitionen är att bidra till reflektion, kreativitet, och handling.
Önskar du rådgivning?
Är du intresserad av varumärkesrådgivning och medlem i VM-Handel? Mejla jens@volid.se för att boka tid för ett första samtal. Rådgivningen är kostnadsfri för alla medlemmar i VM-Handel.
Jens Soneryd anlitades tidigare av VM-Handel för att hjälpa regionens butiker under pandemin. Då gjorde han bland annat arbeten för Ullboden, Köpings Musteri, Arboga Häst och Hund, Pops, och Arboga Gardinaffär.
Jens har erfarenhet från en rad olika fält: inredning, mat, mode, finans, och samtidskonst. Bland hans uppdragsgivare finns bland andra HDK Valand – Högskolan för design och konst, Fogia, Lammhults Möbel, Abstracta, och Calluna. Tidigare drev han reklambyrån Locomotiv i Stockholm. Idag är han en del av frilansgruppen Volid Design, men genomför också projekt som fristående skribent och rådgivare.