Emads framgångsrecept är service och kunskap

Att det var i Arboga Emad Karadza skulle öppna sin skobutik var inte alls självklart. Efter att ha drivit butik i Smedjebacken hade han egentligen siktet inställt på att fortsätta i Eskilstuna, men efter uppvaktning från en butiksinnehavare i Arboga samt kommunens näringslivskontor begav han sig ändå för att se på potentiella lokaler. Efter en tids letande kom avgörandet då han öppnade dörren till lokalen på Nytorget.
”Det här är ju helt rätt”, tänkte jag. ”Det är ju här jag ska vara. Och jag har inte ångrat mig.”

Adea skor öppnade i augusti 2010, butiken tog fart, omsättningen ökade. Och i samband med att lokalen bredvid blev tom slog Emad till. 2017 utökade han verksamheten med herrkläder som nu är en del av butikens utbud. Omsättningen har fortsatt att öka.

I en tid där butiker möter konkurrens från näthandel och stormarknader tycks Emad och hans medarbetare Pia och Nathalie ha hittat nycklar till framgång.

”Det enda vi kan konkurrera med är service, och det ger vi våra kunder”, säger Emad. ”Ungefär 30 procent av våra kunder kommer från andra orter för att handla hos oss. Ett kul exempel är en kvinna som hade sökt efter en särskild typ av skor i flera större städer som Stockholm och Västerås. Till slut kom hon till oss där hon fick tag på vad hon sökte. Jag tror egentligen att skorna fanns på de andra ställena också, men skillnaden är nog att vi tog oss tid att lyssna. Vi förstod vad hon sökte. Tänk, av alla städer var det i Arboga jag skulle hitta dem, skrattade hon när hon gick.”

Emad är en ambassadör för orten på flera sätt, och tar sig gärna tid att berätta om Arboga för besökare.
”Vi har en riktigt fin stad att visa upp, jag brukar berätta om Arbogas spännande historia. Här finns så mycket att se. Men vi kan göra mycket mer tillsammans för att locka hit ännu fler. Och den lokala handeln hänger också på de som bor här. Vill de ha oss kvar behöver de handla av oss.”

Men Emad har ändå en positiv framtidstro för Adea och lokal handel generellt.
”Jag tror faktiskt att trenden med näthandel är på väg att svalna. Priserna är ungefär lika på nätet och i butiker nu för tiden. Folk vill känna och klämma på varorna. Det är ju ett nöje att gå i butiker, dessutom får man service.”

Med en bakgrund som ekonom och musiker kan man undra hur det blev just skobranschen som Emad tog med sig till Västra Mälardalen.
”Det började redan i Bosnien-Hercegovina där jag bodde fram till 1992”, berättar Emad. ”Av en slump träffade jag en skotillverkare och blev intresserad av branschen. Jag ville lära mig hantverket från grunden så jag kan skomakeri och har till och med haft mitt eget skomärke med tillverkning. Jag kan hela processen. Det har jag nytta av i butiken.”

”Och det finns faktiskt en koppling mellan livet som musiker och det här med att driva skobutik”, fortsätter Emad. ”Det är båda kreativa jobb. Vi skapar här också och det händer något nytt hela tiden. Men först och främst är det kontakten med folk. Det gillar jag.”

Artikeln publicerades den 12/8 2019.

Kontakta oss

Mikael Bohman

Ordförande

Johanna Ericson

Marknadsföring/Webb

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!


@ Copyright 2019 Västra Mälardalen i Samverkan.
Sekretess & integritet. Webbdesign: Underbase