Eva Ehlin beskriver sitt intresse för byggnadsvård som en följd av att växa upp i gamla hus med renoveringsbehov. Hon tycker om att ta tillvara på historian, att vårda och bevara det genuina. Det, tillsammans med viljan att hjälpa människor, har gjort henne till en rutinerad företagare inom inredning. Hon beskriver det som en drivkraft att se glädjen när andra hittat något de verkligen tycker om.
”När man får kunden att känna ’åh, ska jag verkligen få ta med den här hem’, då blir jag glad.”
Evas känsla för stil och service har fått spridning långt utanför Västra Mälardalen. Hennes hem har varit föremål för flertalet inredningsreportage. Och verksamheten på Vallby Gård, där hon och dåvarande maken under 10 år drev butik, hotell och festlokal, lockade många långväga besökare.
”Jag tror jag är en bra ambassadör för Arboga”, säger Eva som också har en plats i kommunens näringslivsråd, är medlem i Rotary och aktiv i nätverket Antikstaden Arboga. ”Arboga är jätteviktigt för mig. Jag tror på Arboga. Jag ser så många fördelar med att bo i en mindre stad där många känner varandra. Man kan hjälpas åt.”
Läs mer
I butiken på Vallby Gård såldes kläder och inredning, men även möbler som restaurerades och fick nytt liv.
Och just möbelförädling blir en central del i Evas nya verksamhet Ågatan work & shop. I det gamla sädesmagasinet i industrikvarteret intill Arbogaån ska hon hålla utbildningar och tillverka inredning av både hårda och mjuka material.
”Valet av lokal var avgörande. Jag gillar det ruffa och det operfekta. Och flödet i det här området är riktigt bra. Jag tycker om när man ser att här har människor jobbat. Här har det hänt saker.”
Arbetsplanen är att öppna Ågatan work & shop i mitten av mars, men hon förtydligar att det får vänta om hon inte är redo. Det ska vara som hon vill ha det först. Hon ser sig omkring på de väggar hon är i full färd att färgsätta.
”Lasyren har exakt den nyans jag ville få fram.”
Företagandet har varit en självklarhet i Evas liv. Men det krävs att man tänker till och följer med i utvecklingen, menar hon. Själv har hon bland annat investerat i utbildning inom marknadsföring och kundvård.
”Jag tror att service är framtiden för oss företagare”, säger Eva. ”Vi som är små kan inte slåss mot jättarna. Vi måste istället vara bra på att hjälpa människor, på att ge den där personliga touchen. Det är vad jag vill göra här på Ågatan.”
Men känslan för färg, form och service tar sig fler tydliga uttryck i Evas vardag, inte minst i bostaden utanför Arboga där intervjun fortsätter. Det gamla Bergsmanshuset väcker känslor av värme, stilsäkerhet och ombonad. Men det sitter inte bara i möblerna. Det är också de små handlingarna som bildar helheten.
I det där med att inför intervjun ringa och be om ursäkt för eventuella oljud från hantverkare. I gester som att räcka fram ett par tofflor, eftersom ”det är kallt på golvet.” I frågan om vilket te jag gillar bäst. Och i valet att hyvla vackra rullar av smör på ett fint fat till knäckemackan, när man lika gärna kunde ha ställt fram asken på bordet.
För många av oss är det en bedrift att hålla ett hem i skick. För Eva verkar det mer vara en livsstil. Ett grundläge. En ickefråga.”Jag tror jag är en problemlösare och är bra på att ta tag i saker”, svarar hon på frågan om hur hon hinner.
Så verkar det vara, tänker jag och sammanfattar besöket för mig själv när vi står i den hemtrevliga farstun. En problemlösare med fingertoppskänsla för färg, form och service.
”Här”, säger Eva och ger mig ett skohorn. Sekunderna innan jag själv har hunnit insett att jag behöver ett.
Av Johanna Ericson
Artikeln publicerades den 3/2 2020.