Sök

“Jag har alltid tyckt om att gå till jobbet, det har aldrig varit tråkigt under alla dessa år.”

Jeanette Wannqvist äger och driver klädbutiken Vinyl i centrala Köping. Namnet är en hint till musikintresset, det hade också varit coolt med ett DJ-bås i butiken, tänkte hon när hon öppnade dörrarna för 11 år sedan. Vinylskivorna fick dock lämna utrymme åt det utbud som får kunderna att troget återkomma till Jeanette och gänget, även när det blåser stormar i omvärlden.
“Allt löser sig”, säger Jeanette. “Jag tror verkligen det. Annars får man se till att det gör det.”

När covidpandemin vände upp och ner på världen, såg Jeanette Wannqvist till att hitta lösningar.
“Vi fick ställa om helt,” minns hon. “Men det var tydligt att folk ville fortsätta handla, och gärna på hemmaplan. Vi la ut våra produkter, tog emot beställningar och fixade påsar som kunderna hämtade.”
Pandemin passerade och Vinyls utvecklades,  drog lärdom och behöll flera av de nya rutinerna.
“Vi slutade inte med servicen som vi började med under covid, vi har fortfarande utkörning, exempelvis till Kungsör där jag bor idag. Fördelen med ett litet företag är att man kan vara flexibel.”

Förebild och föregångare
I Förebildsdiplomet som Jeanette fick i juni 2023, lyfts just hennes arbete med sociala medier och goda känsla för service.
“Vi lägger ut cirka fyra inlägg i veckan om nya produkter. Vi i personalen brukar ta på oss plaggen och ibland ber vi att få fota kunder som provar. Då ser folk hur produkten ser ut och funkar storleksmässigt.”
Något Jeanette verkligen gillar är event som kompis- och kundkvällar.
“Det är jättemysigt, då kan vi ta hand om kunderna och verkligen hjälpa dem. Kunderna brukar uppskatta att vara i butiken efter stängning. Det brukar bli jättetrevligt.”


Till vinyl kommer män, kvinnor, unga och gamla för att få med sig det senaste i modeväg.

I höst börjar Vinyl med konceptet live shopping, något som är nytt och spännande för Jeanette. Hon tror det kommer att bli bra, men man måste ge det tid precis som med allt annat.
“Saker måste få ta tid, man får inte ge upp, det tar tid att berätta om att man finns. Det kan fortfarande komma kunder hit som inte visste att vi fanns.” Jeanette menar att man ibland kanske tror att det är enklare än vad det är att starta butik. Men det tar tid och uthållighet understryker hon.

Jeanette från Bollnäs blev Köpingsbo genom hockeyn
Den där uthålligheten som Jeanette besitter är viktig i sammanhanget och har vuxit fram tillsammans med gedigen kunskap av yrket. Erfarenheten har hon fått genom många års arbete i klädbranschen som inleddes på JC i hemorten Bollnäs och sedan i Gävle. När pojkvännen fick hockeykontrakt i Köping hängde hon med.
“Jag kände mig inte riktigt hemma i Gävle, så jag tänkte, varför inte?”

Inom hockeyn fanns flera nyinflyttade och snart var Köping hemmaplan även för Jeanette. Hon fick extrajobb hos Jimmy Mikvier på Intersport, men heltidsjobbet landade hon efter ett besök hos Eva Gullbo på JC.
Trots allt saknades några pusselbitar, Jeanette trivdes inte toppen i lägenheten och återvände till Bollnäs där hon blev kvar ett tag för att fundera över nästa steg. Något som snart skulle visa sig för henne.
“Jag fick frågan att ta över JC i Köping. Som 25-åring skulle jag bli Sveriges yngsta franchisetagare.”
Jeanette bestämde sig för att anta utmaningen och styrde kosan tillbaka mot Köping med blandade känslor:
”Det kändes overkligt. När man stod själv i den där stora lokalen, lite läskigt också. Jag hade ju jobbat i många år men det var läskigt ändå, då var det en trygghet att ha franchise, man får ju stöd i mycket.”

Längtan efter något eget
Åren gick och i takt med att Jeanette blev varm i kläderna, föddes också drömmarna om något eget, franchisekostymen började kännas trång.
“Jag hittade en annan lokal och bestämde mig för att starta något helt eget. Jag hade skaffat mig bra koll på vad Köpingsborna gillade och ville stå på egna ben. Jag gillade tänket med jeansbutik med överdelar till, det var det spåret jag ville åt, men jag ville själv bestämma sortiment och leverantörer. Vi öppnade Vinyl 2012 och det tog två år innan det rullade på bra. Människors köpvanor tar tid att ändra, man måste fortsätta påminna att man finns, på olika sätt.”

Vinyl har fortfarande kvar den känsla av jeansbutik som Jeanette ville skapa. Här erbjuder hon och kollegorna service och kvalitet, ett plus är symaskinen där jeansen kan anpassas efter behov. Kunderna är både män och kvinnor, här finns kläder för både fest och vardag.
“Min äldsta jeanskund är 95 år gammal. Det är jättekul att jobba med sådan bredd och kul att kunna bestämma vilket sortiment vi ska erbjuda.”
Just det där med inköp gillar Jeanette och genom åren har hon lärt sig den ädla konsten och svåra balansen.
“Jag är bra på det där. Man måste tänka till lite, det är annars lätt att förköpa sig. Jag är väldigt petig också, lite hård mot säljarna.”


Med symaskinen möjliggör Jeanette personlig service

Läktarmamma och pluggcoach
Heltidsarbete i butik inklusive företagaransvar samt barn, familj och hus tar många timmar i anspråk.
“Jag har nog inte haft något vanligt liv egentligen. Jag har aldrig varit mammaledig, till exempel. Man har stått här på kontoret och ammat barn”, skrattar hon. “Ibland var det lite rörigt.”
Nu för tiden har rutinerna blivit lite mer normala även om Jeanettes dygn fortfarande har många timmar. Barnens intressen får gärna fylla kvällar och helger, berättar hon entusiastiskt.
“När jag kommer hem börjar mitt andra liv. Då skjutsar jag barnen till deras sporter, jag älskar att se på när de tränar och spelar match, och så satsar vi mycket på skolan. Jag hjälper gärna och ofta till med läxorna.”

Tight jobbgäng
Så här i backspegeln ser Jeanette att resan som anställd, vidare till ung företagare fram till erfaren butiksinnehavare har varit rolig och inte helt utan utmaningar. Längs vägen har både brorsan och mamma hjälpt till med renovering och förstärkning i butiken vilket hon är väldigt tacksam för.
Som chef har hon ibland också fått ta obekväma beslut. Fast hon kallar sig inte chef, utan ser sig mer som en i gänget.
“Vi tar gemensamma beslut här och vi jobbar ju med ungefär samma saker. Vi är på samma nivå. Jobbet blir roligare om man får vara med och påverka, vara en del av verksamheten och ha insyn.”

Idag jobbar tre personer heltid i butiken. Jeanette beskriver tjejerna som ett riktigt bra och tight gäng. Det är viktigt att man funkar ihop och har kul på jobbet, och Jeanette är mycket tacksam över sina anställda som är både kunniga och roliga att umgås med.
“Här tycker vi om service, det ska vara en familjär stämning här, när vi har kul känner kunden sig bekväm, det är den viktigaste känslan. Jag har alltid tyckt om att gå till jobbet, varje dag. Det har aldrig varit tråkigt under alla dessa år. ”

Av Johanna Ericson, september 2023

Relaterade artiklar

Vilsam miljö och vackra föremål ger Helen balans i tillvaron

I lokalen på Stora Torget i Arboga har Helen Segerstedt öppnat sitt Skafferi. Här säljer hon vackra bruksföremål, inredningsprylar, väldoftande teer...

Berättelser från verkliga livet eggar mig lite extra

Erik Magnusson utnämndes till Förebild i Västra Mälardalen för sin ovärderliga kunskap om Köpings lokalhistoria. Till vardags är han högstadielärare...

Elina bakar med sång i hjärtat

Elina Blomgren har drivit café på Kungsudden sedan 2019, men hennes bullar har folk i trakten avnjutit sedan 2008 då hon bestämde sig för att börja...

Ja är roligare än nej för engagerade Förebilden Helen

Helen Pilerud är en välbekant företagare i Arboga, hennes butik Arboga Gardinaffär lockar såväl lokala som långväga kunder till stadskärnan. Utanför...

”Många säger att unga är vår framtid, men jag menar att det är vår nutid”.

När Putte Filipsson fick utmärkelsen som Månadens Förebild var det många som bjöd på en gilla-tumme. Anledningen är nog att han har gjort skillnad för...

“Det är viktigt med nätverken. Samhällen behöver det där kittet, det måste finnas något som gör att man möts.”

På Eriksbergs gård i Aspa bor Maud Tillberg. Här har hon nära till både släkt- och byhistoria, något hon gärna förkovrar sig i. Men intresset för en...

Janne slussar gästerna med hjärtat

Jan “Sluss-Janne” Eriksson har förtjänat sitt smeknamn väl. I 42 år har han jobbat vid Hjälmare kanal, den erfarenhet han har samlat på...

“Jag kan inte sitta hemma och peka. Då får jag faktiskt bidra istället.”

För Patrik Björs Strand är eget ansvar ett grundläggande tankesätt. Man är alltid ansvarig för sin egen verksamhet, oavsett vad det är för verksamhet...

Johanna kreativ med mysterier och ViS-projekt

 Häng med in och upp för trapporna till Johanna Ericsons arbetsrum i Villa Edsborg i Arboga. (Film: Ulf Eneroth)   Johanna Ericson i Arboga...

”Har man satt fan i båten så är det bara att ro iland, som pappa brukade säga.”

På Förebildsdiplomet står det att Carola Andersson är en person som inte ger upp i första taget. Det verkar gälla för såväl rollen som projektledare...

“Jag har gett frugan ett presentkort för en spaweekend, men hittills har vi inte hunnit använda det.”

Tillsammans med affärskompanjonen Robert Alm driver Henrik Zetterdahl företag i både Arboga och Kungsör med totalt ca 30 anställda att ansvara för...

“Jag är väl på mitt vis, jag är inte killen i centrum, men jag fixar där bakom. Och så litar jag på min personal.”

Jan Norling gillar egentligen inte att bli intervjuad och vill helst inte stå i rampljuset alls, men förstår att det ibland ingår i jobbet. Så idag...
Ladda fler