Stig Blomberg är något av en ikon i Västra Mälardalen. I Kungsör känns han ofta igen som mannen som köpte vattentornet. Men Stigs livsresa har innehållit mycket mer än så. Kunskapen inom entreprenörskap har han förvärvat genom nyfikenhet, uppfinningsrikedom och erfarenhet.
Stig var 10 år när han vann sin första säljtävling. Han hade lyckats sälja så pass många Dagens Nyheter att han fick resa från den lilla orten i Närke till Stockholm för att flyga tvåmotorigt flygplan.
”Det var ett fint pris, men de där åren gav mig även viktig kunskap om både försäljning och samhället. Jag knackade på många dörrar, både i fina kvarter och hos människor som inte hade det så lätt. Jag lyssnade av kundernas behov och fick lära mig hur dricks fungerar.”
Det fanns ett tydligt mål med förtjänsten:
”För tidningspengarna skulle jag köpa en kamera. Men den var lite väl dyr i butiken tyckte jag, så jag ringde importören och fick den till slut för inköpspris istället. Det var roligt att göra en bra affär.”
Försäljning och affärer skulle komma att bli en röd tråd genom Stigs liv. Längs vägen började han även intressera sig för produktutveckling och innovationer.
”När jag senare arbetade inom stålindustrin, föreslog jag och en kollega en idé om förbehandlat stål. Vi fick gehör och satsningen resulterade sedan i stora framgångar för bolaget. Det var riktigt roligt.”
Efter att ha rekryterats till en tjänst i Eskilstuna började Stig planera att bygga familjens drömhus. Dessutom funderade han en hel del på hur man bäst nyttjar sin tid.
”Om man pendlar max 30 minuter till jobbet får man loss mycket tid till annat här i livet. Så jag drog en cirkel utifrån Eskilstuna där jag jobbade. Hur långt kommer man på 30 minuter? Jo, bland annat till Kungsör”, säger Stig. ”I Kungsör hittade vi dessutom tomten som skulle möjliggöra drömhuset. Jag hade en bra känsla av Kungsör. Där finns det man behöver i vardagen, som bank och affärer.”
Sagt och gjort. Stig hittade sin eftersökta sluttningstomt i Kungsör och kunde bygga drömhuset – sitt tredje hus före 30 årsdagen. Idag drivs KFC fortsatt med fokus på import av skyltsystem, något det finns stora behov av, inte minst i och med pandemin. De tjänster och produkter som KFC levererar är behovsstyrda menar Stig. De löser problem för kunderna. Och det där med att lösa problem verkar vara Stigs signum. ”Kunskap är oerhört viktigt”, poängterar Stig. ”Man tjänar väldigt mycket på att förstå sammanhang, ibland handlar det om att kunna historia, ibland gäller det att begripa saker man kanske tycker är tråkiga. Mitt råd är: lär dig så mycket som möjligt i livet!” Själv hjälper han gärna till som kunskapsöverförare och bollplank för unga. Han har tidigare fungerat som mentor, något han gärna gör igen. Publicerad den 23/12 2020 av Johanna Ericson.
Läs mer
Det var också i Kungsör som Stig sen kom att starta företaget KFC där nästa äventyr väntade:
”I slutet av 80-talet föll muren, därefter nedmonterades det forna Sovjetunionen. Jag drogs dit, jag var så fascinerad av det som hände. Allt sjöd av möjligheter. Så jag började exportera allt från kontorsmöbler till dataprogram och skyltsystem. Jag fick möjlighet att lära känna många intressanta människor och fick uppleva en samhällsförändring som var helt makalös. Jag befinner mig mitt i historieboken, minns jag att jag tänkte.”
Han befann sig på rätt plats vid rätt tid. Och när marknaden sedan svängde, såg han till att följa med. Den här gången var det import som gällde, och han hittade goda samarbeten i norra Italien.
”Det behöver bli enklare att hitta rätt i byggnader” menar han. Därför utvecklade KFC ett helt nytt och flexibelt vägvisningssystem för stora byggnader som skolor, sjukhus, äldreboenden, hotell m.m. “Att slippa leta och fråga sig fram känns bra, tycker de flesta,” tror Stig.
Stig framför innovationstornet i Kungsör – en plats för inspiration och systematiskt förbättringsarbete.
”Nya möjligheter finns överallt”, berättar Stig. ”Men de är inte värda mycket förrän du gör något av dem. Tänk dig att du står vid en strand och vill ta dig över till andra sidan sjön. Du har en idé om hur du ska ta dig över, men idén har värde först när du har tagit dig över och sitter där på andra sidan och firar och äter ditt äpple. Du måste ha klart för dig att alla idéer inte kommer ta dig över till andra sidan. Oavsett om du har gjort din hemläxa finns det inga garantier inom entreprenörskap. Det är mycket som kan gå fel som du varken kan påverka eller förutse. Jag har tränat mig på att se affärsmöjligheter. Men idéerna ska analyseras noggrant, riskerna ska kalkyleras. Det är skillnad på att ta risker och att chansa. Jag har tagit stora risker men inte chansat.”
Stig ser oförvaltad kunskap som resursslöseri och ett stort problem i dagens samhälle.
”Idag försvinner äldres kunskap”, säger Stig. ”Det är ofta rent slöseri. Måste alla uppfinna hjulet igen och igen, kan man fråga sig? Vi måste ge den till nästa generation.”
”Alla människor har unika fördelar och unika nackdelar. De unga saknar kanske erfarenhet, men de har å andra sidan hela livet framför sig. Om du är 20 år och startar ett företag kan det hända att du misslyckas några gånger, jag kan ge tips om de grövsta felstegen, transferera viktig kunskap. Kan jag hjälpa en ung människa med tips eller råd så gör jag det gärna igen. Det är en stor glädje när de senare ringer och berättar om hur bra livet har blivit för dem.”