Gamla Stans Kreativa är en udda butik på Östra Långgatan i Köping som med estetisk fingertoppskänsla, gröna och feministiska värderingar, och passion för det närproducerade inte bara lockar kunder från trakten, utan också har blivit en destination för nyfikna från större städer. Här träffar jag grundaren Linnea Holst och medarbetaren Sofia Björnberg, över en kopp kaffe för ett samtal om kreativitet, atmosfär, hållbarhet, och eftertänksam konsumtion.
Lokalerna är inredda med omsorg av återbrukat material, vilket ger miljön en helt egen karaktär. Cirkularitet och hållbarhet är vägledande principer också vad gäller utbudet: handplockade vintagekläder, närproducerat konsthantverk, inredningsaccessoarer, böcker, lokalt mathantverk, leksaker, och mycket mer.
Att kalla Gamla Stans Kreativa för en butik är förresten bara en del av sanningen. Det är också en plats för samtal, skapande, och upplevelser. Här finns en smyckesverkstad och nyöppnade studion – Kreativa rummet – som används till föreställningar, föreläsningar, och en återkommande second hand-marknad. Kreativa rummet hyrs också ut till företag som söker en inspirerande miljö till workshops och möten.
Vilken är drivkraften?
Linnea: Att skapa en kreativ oas i Köping. Vi drivs av att skapa. För mig var det tidigare att fotografera och skapa smycken. Nu handlar det mer om att jobba övergripande med att skapa en kreativ och hållbar miljö – att göra något som man verkligen kan stå för.
Sofia: Vi är ett kvinnligt gäng som använder vår kreativitet för att skapa något eget. Vi jobbar för att stärka kvinnligt entreprenörskap och kreativitet. Det är viktigt. Jag har jobbat här ett halvår nu. Linnea och jag har känt varandra länge och har alltid klickat vad gäller det kreativa. Redan innan visste jag att det här var en miljö jag skulle trivas i. Det är fantastiskt att vara med och utveckla den.
Ni låter mer som kreatörer än som butikssäljare.
Linnea: Jag kommer från den världen. Jag jobbade som fotograf och fotoassistent innan jag och min man återvände till Köping. Jag har med mig det sättet att arbeta på. Vi har massor av idéer om hur vi kan utvecklas.
Sofia: Jobbet handlar om många olika saker. Om att möta kunder förstås. Men också väldigt mycket om utveckling av verksamheten och nya produkter. För mig är Gamla Stans Kreativa också en miljö där jag får utlopp för mitt intresse för foto och inredning.
Gamla Stans Kreativa funkar som ett paraply för flera verksamheter – och ett stort och brokigt produktutbud. Hur får ni ihop det till en helhet?
Sofia: Det är atmosfären. Allt har samma känsla. Musiken, utbudet, det visuella uttrycket, och hur vi umgås med varandra och kunderna. Det är en mjuk, kreativ och tillåtande mötesplats.
Linnea: Mångfalden är vår största tillgång och största utmaning. Vi utgår hela tiden från våra värderingar och känslan som vi skapat. Allt vi gör följer samma grundkänsla som vi aldrig gör avkall på. Vi tackar nej till produkter som skulle sälja jättebra om de inte passar vår känsla. Vi jobbar väldigt mycket med den rumsliga miljön. Det tror jag är skälet till att så många kunder säger att det finns så mycket att upptäcka, men att det ändå inte känns rörigt.
Det är i mitten av april. Nu känns det att det är vår på riktigt. Men det är också den tiden på året då vi som bor i Sverige redan gjort slut på vår andel av jordens resurser. Från och med nu stjäl vi från framtida generationer och från människor i andra delar av världen som har det betydligt sämre än vi. Hur förhåller ni er som butik till överkonsumtionen?
Linnea: Vi uppmanar människor till att handla med eftertanke. Att göra medvetna val och satsa på sådant som håller länge och som kan ärvas. Idag pratas det mycket om att varje individ måste välja. Men vi som driver butiker måste också underlätta genom att erbjuda bra val. Därför har vi en stor andel hållbara och rättvisemärkta produkter. Målet är att det ska vara 100 %, men vi är inte riktigt där ännu. Dessutom utvecklar vi second hand-avdelningen. Där kan alla handla med gott samvete. Men det är problematiskt med konsumtion. Det känns bra att utveckla koncept som Kreativa rummet som inte alls handlar om att sälja varor.
Sofia: Vi har också mycket närproducerat, som sakerna vi själva tillverkar, keramik, och ätbara produkter. Att sprida kunskap om hållbarhetsfrågor är också viktigt. Kunskap skapar mervärde.
Linnea: Det är viktigt att kunderna förstår varför våra leksaker är gjorda av trä och gummispill och varför mjölet vi säljer är dyrare än det industritillverkade i den vanliga matbutiken. Jo, det är för att det kommer från en liten kvarn åtta kilometer härifrån. Det vore kul med en återbruksdel. Men vi har ju två fina grannar på gatan som ägnar sig åt precis det: Cajsa, som skapar nya kläder av gamla, och skomakaren.
Berätta mer om satsningen på vintagekläder!
Linnea: Det viktigaste är det cirkulära. Men det är också service för våra kunder, att vi hjälper dem att sälja kläder de inte längre använder. Plaggen är utvalda och här finns inga plagg som är så billiga att de nästan är gratis. Vi vill förändra synen på second hand. Varför ska ett plagg förlora värde för att det använts kanske tio gånger? Folk ser värdet i antika möbler. Så borde det vara med kläder också.
Ni vill skapa en kreativ oas. Vad behövs i Köping för att göra staden mer kreativ och hållbar?
Sofia: Det finns många kreatörer: Köpings musteri, Munktorps Prästgård, och Lina & Lera … Ge kreatörerna och alla små, roliga aktörer utrymme i centrum så blir det mer liv här! Dessutom blir deras produkter tillgängliga för fler.
Linnea: Bondens marknad vore toppen. När jag och min man bodde i Västerås handlade vi där varje vecka. Det skulle också behövas en riktigt bra lekplats inne i stan. Det skulle locka familjerna till stadskärnan. Då kan man sitta och umgås över en kopp kaffe när barnen leker – och passa på att besöka butikerna i centrum.