Trots att Jan Ekström känns igen som Arbogabo, har han sett mer av världen än många andra. Men så kan han också meka bättre än de flesta av oss. Efter ett samtal med honom känns det dessutom som att hans dygn har fler timmar än de vanliga tjugofyra.
“Jag gillar att skruva och har väl egentligen alltid varit intresserad av allt som brummar”, säger han som en förklaring till allt han har hunnit med. “Men nu har jag bestämt mig för att gå ner i tid. Så nu jobbar jag halvtid, det vill säga ungefär fyrtio timmar i veckan.”
Jan, eller Janne, växte upp på Nybyholmsområdet i Arboga. Pappa jobbade på flyget och kunde laga och fixa med det mesta på hemmaplan.
“Han skruvade mycket bil, så där fick man lära sig en hel del”, säger Janne som också fick influenser från andra håll. Några av kompisarna pappor körde lastbil och han fick åka med. Omgivningens intressen smittade av sig och gymnasievalet föll ganska självklart på fordonsteknik.
Janne Ekström gillar att lösa problem.
Efter skolan väntade några år på Lantmännen här i stan, sedan kom en fråga från “flyget” där han blev erbjuden en tjänst på apparatverkstaden.
Åren i berget var speciella minns han:
“Man gick där i Suckarnas gång, det fanns inget dagsljus, men när det var lunch gick jag till mässen och käkade, då fick man se vad det var för väder ute.”
Men snart skulle Janne få vidga sina vyer rejält. Ett jobb inom civilflygsmotorunderhåll innebar ett liv på resande fot. Han skulle ta sig ut ut i världen för att reparera flygplansmotorer, ibland med kort varsel.
“Det här var innan mobiltelefonernas tid, så det hände det att de letade upp mig på Stadskällaren”, skrattar Janne. “De visste att man var där rätt ofta på helgerna. Då var det bara hem och packa.”
Livet som resande flygmotormekaniker pågick runt tjugo år. Janne har fått med sig många värdefulla minnen.
“Det var kul jag, fick se mycket spännande, jag var till exempel vid muren när den föll, fick se två militärer ta i hand från varsin sida.”
Han har också jobbat i länder som exempelvis Island, Norge, Danmark, Frankrike, Polen, Österrike, Spanien, Holland, Kanada, USA och Japan. För att uppleva ett land på riktigt ska man lära känna lokalbefolkningen, menar Janne som har skaffat sig bekanta över hela världen.
“Jag blev runtvisad, fick se så mycket som inte är turistgrejer, blev bjuden på middag hemma hos folk. Någon gång bjöd jag på Janssson och sill. Det var kul att man blev så omhändertagen.”
En och annan kändis har han också sprungit in i längs vägen.
“Jag har sett både Bruce Springsteen och Michael Jackson, vi bodde på samma hotellvåning i Madrid.”
Till slut blev stammisen Janne själv behandlad som en kändis.
“När jag kom hem till hotellet efter jobbet kunde det stå en öl framplockad åt mig, man kände sig hemma och blev verkligen kompis med personalen.”
Roliga år är Jannes sammanfattning, men när flygmotorverkstaden flyttades från Arboga var det dags för nya horisonter.
“Grimaldi hörde av sig. Jag blev bjuden till Salvatore på middag och det blev jobb med dem under ett par år, mest i Frankrike och Japan. Samtidigt hade jag mer och mer börjat komma in på MC, när jag var ledig hjälpte jag till på Guzzi Center här hemma i Arboga och på den vägen är det.”
Italia Bike Center säljer, servar och reparerar motorcyklar av märket Ducati.
Det var flera olika pusselbitar som ledde Janne till att starta upp Italia Bike Center. Någon saknade en bra Ducatimekaniker, en importör upptäckte Jannes kompetens, en lämplig lokal fanns tillgänglig, en företagskunnig kompis anslöt sig till idén och resten är en framgångsrik historia. Italia Bike Center slog upp sina portar 1999 och idag lockar Janne och hans två kollegor MC-entusiaster från hela Sverige och även från andra länder. Läget är ett plus menar han – att butiken finns “mitt i smeten” är en framgångsfaktor, kunder har lätt att komma hit. Verksamheten har utvecklats och omsättningen vuxit, arbetstimmarna har varit många och tempot högt.
Företaget rullade på bra, men Janne började känna sig trött.
“Det var något som inte stämde och när de inte hittade något fel på mig fortsatte jag tjata, så till slut upptäckte de att jag har ett hjärtfel. I samma veva visade det sig att jag hade cancer i magen. Sen åkte jag på svår corona och diabetes. Det var lite mycket på ett och samma år.”
Coviden fick honom sängliggande men cancern försökte han tackla genom att fortsätta leva som vanligt. Han har haft tur, cellgifterna slog inte så hårt på honom, han kunde fortsatte jobba mellan sjukhusbesöken. Men hjärtfelet och sviterna av coviden har satt sina spår, Janne bestämde sig för att lugna ner sig.
“Jag har inte full kapacitet i hjärtat och coronan påverkade balansen så jag kan tyvärr inte åka MC på samma sätt längre.”
Kroppen orkar inte med samma tempo, menar han och förklarar varför han bestämde sig för att sälja Italia Bike Center när en intresserad person dök upp.
“Jag är fortfarande där och jobbar, men försöker ta det lite lugnt. Jag ska köra eget på timmar och inte fullt så många timmar som tidigare.”
Sitta still för länge är inte Jannes melodi.
Italia Bike center är fortfarande sig likt, i Arboga blir det kvar. Det drivs fortfarande framgångsrikt av service, stort kunnande och god kundkontakt, varav det sista inte ska underskattas, menar Janne.
“Vi har varit med på allt, funnits med på tävlingar och aktiviter. Det har gett oss viktiga kontakter, vi har bra kontakt med leverantörer, får våra grejer snabbt och ofta till bra priser. Vi har lärt känna branschen och vi är flexibla, kunderna litar på oss. Många MC-ägare kan ju mycket själva, de har bra koll och förstår vad vi gör så det ställer också höga krav. Och man måste vara bäst på något, vi är bra på kundkontakt.”
Kundernas engagemang visade sig inte minst när Janne blev sjuk, då flera hörde av sig för att hjälpa till. Många stannar till i butiken för att ta sig en fika.
Bra mekaniker växer inte på träd och Janne hoppas att fler unga inser att det finns gott om jobb för den som gillar att skruva. Idag är vi inte lika händiga, menar han. Vi lagar inte saker i samma utsträckning, i alla fall inte själva, många kan inte ens laga sin egen cykel. Reparationer lämnar vi bort till proffs, vilket han tror påverkar bristen inom yrket. Förutom fingerfärdighet krävs tålamod, envishet och en vilja att lösa uppgiften. Just att lösa kundens problem är det roligaste med att vara mekaniker tycker Janne.
“Jag har alltid gillat att lösa problem. På flyget kunde man hamna ute på landet för att laga en maskin utan att det fanns en massa utrustning till hands. Någon gång fick jag leta reda på en bonde som kunde låna ut sin traktor eftersom det inte fanns något att lyfta motorn ur planet med. Någon gång fick man åka runt och låna verktyg. Samma sak om man lyckas lösa ett knivigt problem för en MC-kund, det är roligt. Har man ett problem får man lösa det!”
Problemlösaren och skruvaren Jan Ekström är en Förebild i Västra Mälardalen. På hans diplom lyfts främst bedriften bakom Italia Bike Center, vilken i sig är en fantastisk resa, men är bara en del av berättelsen.
Hans problemlösningsförmåga har inte bara tagit MC-intresserade kunder till Arboga, den har även tagit Jan Ekström ut i världen.
av Johanna Ericson
December 2022.