Skip to main content

Janne slussar gästerna med hjärtat

Jan “Sluss-Janne” Eriksson har förtjänat sitt smeknamn väl. I 42 år har han jobbat vid Hjälmare kanal, den erfarenhet han har samlat på sig är unik, att sönerna har följt hans yrkesval är han omåttligt tacksam över. Kunskapsöverföringen har pågått under många år, att växa upp ett stenkast från pappas jobb har antagligen bidragit.
“Det är underbart att ha dem här. Vi har en jättefin relation, jag är så glad för det. Vi samlas varje morgon över en kopp kaffe och pratar ihop oss. Det är demokrati, det är inte säkert att mina förslag är de bästa.”

Janne intill dockan som under vintersäsongen är underhållsplats för ca 10 båtar.

Bolaget Sveaskog äger och förvaltar kanalen med kringliggande skog. Janne är platsansvarig och säkerställer drift, underhåll och utveckling. Att Janne är rätt man på rätt plats är lätt att förstå.
Som barn växte han upp intill kanalen, han förundrades över slussningens ädla konst och längtade till den dagen han själv fick stå där vid gångspelet. Som 15-åring fick han nöja sig med jobb i skogen, för att sköta slussning var det 18 år som gällde.
“När jag var ung jobbade jag här så ofta jag fick, ofta sex dagar i veckan. Det var så ofattbart kul. Det är en speciell plats. Dels får man träffa människor som är på semester, då är de flesta glada och det blir en härlig stämning. Sen får man röra på sig. Att öppna portarna är tungt, man får bra motion.”

 


Portarna väger 9 ton styck. Det krävs muskelstyrka att öppna dem, det sker helt manuellt enligt originalkonstruktionen.

Handarbete med omsorg

Idag är rollen betydligt bredare än enbart slussning för Janne.
“Hjälmare kanal är som en gammal dam”, förklarar han. “Saker måste underhållas och ibland bytas ut. Allt med stor varsamhet.”
Att ansvara för en anläggning med speciellt riksintresse är komplext. Det gäller att utveckla för framtiden och samtidigt vara rädd om miljön och använda rätt material.
“Jag har beställt långsamtväxande fura från Gotland till portvirke som ska bytas ut, det måste vara starkt och ha lång livslängd.”
“Vi har en fin, stor verkstad där vi jobbar med underhåll om vintrarna. Portarna handskrapas för att inte skada originalmaterialet från 1820-talet.”

Trots att det blir en hel del handarbete är det tur att Janne har en egen maskinpark. En portlucka på 9 ton lyfter man inte i första taget, och för att underhålla kanalkanter behöver man en grävmaskin.  Kombinationen av byggnadsvård och maskinteknik är kanske hemligheten varför Janne under så många år har klarat sig på egen hand under stor del av året, även om han är övertygad om att det inte är det mest effektiva.
“Man behöver vara flera, hjälpas åt och diskutera hur man ska lösa saker.”

Jannes lyhördhet och öppenhet för andras åsikter tar sig in på flera ställen under intervjun. Han återkommer till vikten av nätverk. För att utveckla och förbättra behövs flera olika vinklar. Idag, till exempel, väntar han besök av kanalkollegor från Göta kanal, något han ser fram emot.
“Vi har samarbeten mellan kanalerna, bollar idéer även om de olika kanalerna i Sverige har olika förutsättningar. Idag kommer personal från fastighetsavdelningen, de ska få titta på våra fastigheter, prata om hur vi bäst förvaltar och bevarar dem. Jag kommer även bjuda in riksantikvariatet i den frågan. Inför alla stora beslut behöver man fler åsikter, det är jätteviktigt.”

Hjälmare kanal är mer än slussar

Om somrarna är vardagen en helt annan. På försommaren anordnas Kanalens dag då utställare och aktiviteter lockar fler och fler. Under hela sommarsäsongen har caféet öppet, parkeringen fylls dagligen och husbilarna rullar in.
“Vi upplever att antalet besökare har ökat under de senaste åren, faktiskt blev det fler under pandemin och det tycks hålla än. Vi har idag 19 välanvända ställplatser, gästerna kommer från både Sverige och olika delar av Europa. Nu har vi utvecklat ett nytt betalsystem så att gästerna själva kan betala för sina ställplatser vilket är väldigt bra”, förklarar Janne som tidigare själv gick runt och tog betalt av gästerna under spridda tider av dygnet.

Samtidigt är just kontakten med gästerna en av Jannes absoluta favoritfaktorer på jobbet.
“Jag gillar att gå runt och prata med folk, det ger mig energi. De flesta visar uppskattning och många kommer tillbaka. Vi får övergripande positiv feedback från våra besökare. Då ska man väl känna sig nöjd.”
Driften av cafébyggnaden ingår också i Jannes ansvar, även om han menar att hyresgästen, gänget från Götlundaglass, i princip är självgående och dessutom en riktig besökarmagnet.
“Jag är imponerad över deras energi, de livar verkligen upp här, de är väldigt duktiga. De fixar musikquiz och annat kul på kvällarna. Det är jätteroligt.”

Hjälmare kanal erbjuder besökare så mycket mer än slussning. Kring dockan finns fina vandringsleder och skogar med unik artrikedom.
”Området är fantastiskt att promenera i vinter som sommar”, säger Janne. “Några entusiaster håller en isvak öppen vid Kvarnsjön så där kan man vinterbada. Vi har utter i kanalen och häckande kungsfiskare i området, båda arter sticker ut. Sen finns här flera rödlistade arter av trollsländor som man har varit här och dokumenterat. Jag har guidat grupper från England som har besökt skogen för att se dem, vi har en hög population av trollsländor här, det lär vara ett kvitto på sund miljö.”

Hjälmare kanal är Sveriges äldsta farbara kanal, den äldsta delen handgrävdes under 1600-talet. Arvet den har fört med sig är ovärderligt.
“Det är en historisk plats, den var viktigt för Sverige när den byggdes, och den är viktig för oss nu”, säger Janne. “Jag ser varje dag hur vacker den är, jag slås av trappan här vid dockan, nivåskillnaden är åtta meter, alltså titta på konstruktionen och stenhuggeriet. Det är helt otroligt”.
“Här finns enormt mycket spännande historia”, fortsätter han. “Karl den XII lär ha fällt sin första björn här, det finns en sten i närheten, Björnstenen, som markerar var det var. Man förberedde sig inför slaget vid Narva här och använde den gamla kanalen som vallgrav. Vi har många historieintresserade som kommer hit. Riksantikvariet, Sjöhistoriska muséet och allmänt historieintresserade. Ibland har vi guidade turer.”
Dåtiden är alltid närvarande vid Hjälmare kanal, men i Jannes jobb ingår också att tänka på framtiden. Det gäller att avgränsa sig, området är stort och möjligheterna oändliga.
“Det finns egentligen ingen gräns för hur mycket som kan göras, men jag skulle vilja anlägga fler parkeringsmöjligheter, de räcker inte riktigt till för våra besökare och gärna också en strandnära cykel- och gångled. Det skulle vara fint.”

Lugn och säkerhet i fokus

Närheten till området påverkade Jannes yrkesval från början, men hur tacklar man att bo 500 meter från jobbet, med väntande projekt bokstavligt talat utanför fönstret?
“Jo, det kan vara en utmaning”, säger Janne som älskar att vara ute i skogen med hunden Sigge på fritiden. “På lediga dagar brukar jag faktiskt gå åt ett annat håll, annars ser jag bara allt som ska göras. Alla mår bra av att få komma från jobbet.”

För nog är det intensivt under högsäsong.
Omkring 140 000 personer besökte Hjälmare docka under förra säsongen, där själva slussningen naturligtvis är en populär aktivitet att beskåda men även att genomföra. Cirka 300 fritidsbåtar tog sig igenom de nio slussarna som under högsäsong öppnas ett par gånger per dag. Slussningen är en konst som kräver sitt av såväl personalen som av båtägarna. Den som har träffat Sluss-Janne kan förstå att han är rätt person att hålla nervösa båtägarnerver i schack.
“Vi pratar mycket om det med sommarpersonalen, hur viktigt det är att vi är lugna och agerar säkert. Här är vi prydliga, lugna och punktliga. Slussningen kan skapa stress hos båtägarna”, säger Janne. “Ibland kan de bli lite osams ombord, några gånger har jag skjutsat hustrun i bilen förbi slussen, medan maken är kvar i båten. Man kan behöva sära på dom en stund.”

Andras båtliv är Jannes jobb och något han har vigt merparten av sin tid till.
Själv tar han sig ut på sjön allt för sällan. Slussar gör han ibland, mest för att frakta eller bogsera något. Men det händer att han fortfarande tar sig ut för nöjes skull, och då slås han fortfarande av den mäktiga vyn.
“Det är ju en helt fantastisk känsla att åka båt i en kanal”, säger han. “Helt fantastiskt. Som en vacker skogsväg av vatten.”

Av Johanna Ericson oktober 2023

 

Här är en liten film om när Janne paddlar fram sin grävmaskin i kanalen.

Förebildsintervju

Nyfiken på Västra Mälardalen?

Hej, vad kul att du är intresserad av Västra Mälardalen. Kanske är du sugen på att flytta hit, kanske vill du besöka oss, eller kanske vill du etablera ditt företag här.

Vi vill gärna hjälpa dig med dina funderingar.

Här kan du skriva lite mer specifikt vad du är intresserad av. Exempelvis om lediga bostäder, skolor eller evenemang.